Strøm er en nødvendighet for at husholdninger og samfunn skal gå rundt. Og virksomheter er avhengige av å få betalt for den varen eller tjenesten de leverer. Så mange som fire av ti nordmenn i alderen 18 til 37 år vil ikke føle skyld ved ikke å betale en bedrift senere enn avtalt, dersom de oppfatter virksomheten som uetisk, viser tall fra Intrums siste European Consumer Payment Report (ECPR). Det betyr at de virksomhetene som har høyt fokus på bærekraft og evner å skape lojale kunder, har en høyere sannsynlighet for å få betalt.
Bærekraft er en felles grunnmur for Fjordkraft og Intrum, og det er en viktig premissgiver for vårt 4 år lange samarbeide. Fjordkraft har ledet an i sin bransje og gjort det enkelt å velge bærekraftig strøm for både privatpersoner og bedrifter.
- Vi har som krav at alle våre leverandører skal være klimanøytrale, og vi merker større og større bevissthet hos våre kunder at bærekraft vektlegges når man velger strømleverandør sier Gisle Hauge, Innkjøpssjef i Fjordkraft.
ECPR viser at en hindring for at folk kan leve så bærekraftig som de ønsker, er at miljøvennlige produkter oppfattes som dyre, 49 prosent av nordmennene sier at de ikke har råd til å leve like bærekraftig som de ønsker seg. Fjordkrafts strømkunder har allerede gjort et klimavennlig valg til god pris.
- Dette forteller oss at vårt bærekraftfokus, som leverandør, er en viktig brikke hos våre bedriftskunder. Sagt på en annen måte; å velge en miljøfyrtårnsertifisert leverandør er en sikker og effektiv måte å kvalitetssikre sin leverandørkjede i eget klima og –miljøarbeid, sier Camilla Gulsett, Bærekraftansvarlig, Intrum i Norge
Etikk og inkasso
Som inkassobyrå har Intrum en dobbel rolle, vi hjelper og rådgir folk som har gjeld til å finne løsning på sine gjeldsutfordringer, samtidig bidrar vi til at virksomheter får betalt for solgte varer og tjenester.
- Under 1% av alle fakturaer fra Fjordkraft går til inkasso, og av de sakene løser Intrum 99%, sier Sebastian Mehren, Key Account Manager i Intrum. - Som inkassobyrå snakker vi med våre kunders kunder og det forutsetter gjensidig tillitt, vi er det ansvaret bevist og legger mye fokus etisk inkassoskikk, avslutter han.
Intrum i Norge ble i går kåret til Årets Kundesenter 2021 i kategorien innfordring, hvor selskapet blant annet scoret høyest innenfor kommunikasjon. Alle som er i kontakt med Intrum skal ha en god opplevelse og føle at de blir møtt med respekt, forståelse og vilje til å finne en løsning uansett situasjon.
Analyse og innsikt
Intrum er et kunnskapsbasert og datadrevet selskap og vi leverer aggregerte og anonymiserte analyser og innsikt som gir våre virksomhetskunder en unik informasjon om hvordan den økonomiske situasjonen er for sluttkundene.
- Generelt medfører Intrums kundeinnsikt at vi kan differensiere innfordringsløyper, kanalvalg og budskap slik at det treffer våre kunder på en god måte. Og vi har generelt en løsningsorientert tilnærming slik at vi strekker oss langt når det gjelder å finne praktiske løsninger for kunder som utviser betalingsvilje, sier Bjørge Pedersen, Finanssjef i Fjordkraft
Det å kunne møtes på tre svært viktige parametere, som bærekraft, etikk og innsikt legger et godt grunnlag for videre samarbeid.