Hjernen vil gjerne, men hvorfor?
Er du en av de som blir ekstra gira av tilbud og salgskampanjer? Hans Olav Lahlum forklarer ”shopping-rus”.
Du står i butikken eller surfer på nettet, ser noe du liker og kjenner at humøret stiger. Et tegn på at du burde slå til, dra kortet? Det føles helt klart sånn når lykkerusen når oss.
Hjernen vil gjerne, men hva er det egentlig som skjer?
Vi fikk Hans Olav Lahlum til å forklare:
Fra lykkerus til inkassokrav - les rådene til deg som vil ut av inkassoknipa.
Så... lykke – eller shopping-rus er et faktum. Dopaminet lurer oss, gjerne gjentatte ganger. Hjerneforsker og forfatter av ”Hjernen er stjernen”, Kaja Nordengen, beskriver det sånn:
– Som Lahlum forklarer er lykkerus en massiv frigjøring av dopamin i hjernen. Det er et vidt spekter av handlinger som utløser den og vi tenderer til å oppsøke situasjoner der vi kan føle den igjen. Til tross for at vi egentlig vet at handlingen som utløser lykkefølelsen ikke er hensiktsmessig i et større perspektiv, gjentar vi oss selv i enkelte tilfeller.
Hun legger til:
– Heldigvis har vi hjernebarken - og da særlig delen helt framme i pannelappene, som hjelper oss å analysere situasjoner og ta rasjonelle valg. Hjernebarken helt framme i panna, altså den pre-frontale hjernebarken, gjør oss i stand til å planlegge for framtiden. Vi lærer oss at vi ikke bør kjøpe ting vi har lyst på, hvis vi vil spare til noe vi ønsker oss enda mer. Denne delen av hjernebarken er forøvrig den som modnes sist.
Les også: Slik lager du en spareplan som funker.