Derfor bør du ikke havne i et forhold med oss
Noen forhold bør man prøve å unngå; et langvarig forhold med oss i Intrum er ett av dem. Er du på vei inn i et forhold med oss? Her er 3 grunner til at du bør «sveipe til venstre».
Det blir dyrere enn det var i utgangspunktet
Hvis du ikke betaler regningene dine innen forfall, kan den du har handlet hos koble inn et inkassobyrå, for eksempel Intrum. Du får da et inkassovarsel.
Hvis du fortsatt ikke betaler vil saken gå videre til inkasso. Det kan bli dyrt i lengden hvis du ikke betaler fakturaen, men hvis det kniper kan du ta kontakt med oss og høre om vi kan komme frem til en avtale. Du kan også logge inn for å få oversikt og betale saken.
Lurer du på hva som skjer i inkassoprosessen? Her finner du en oversikt.
Du kan få problemer med å få boliglån
Hvis du får et inkassokrav er det viktig at du tar det på alvor. Dersom du drøyer for lenge med å betale, øker sjansen for at du får betalingsanmerkning. En betalingsanmerkning kan blant annet gjøre det vanskeligere for deg å få boliglån og andre lån. En betalingsanmerkning står i 4 år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg, vil anmerkningen bli slettet med én gang hele kravet er innbetalt.
I verste fall – kravet ditt kan ende hos Namsmannen
Dersom du fortsetter å ikke betale kan kravet ditt gå til rettslig inndrivelse, og det er da det virkelig kan bli alvorlig. Rettslig inndrivelse betyr at kravet går til Forliksrådet. Dette er en lokal domstol som finnes i alle kommuner i Norge. Her blir det bestemt om du har plikt til å betale.
Hvis du fortsatt ikke betaler kan saken din bli sendt til namsmannen – det er ofte lensmannen der du bor. Namsmannen kan kreve det du skylder ved for eksempel å trekke deg i lønn.
Skulle du få et inkassovarsel fra oss er det derfor viktig at du tar det på alvor. Synes du det er vanskelig å få oversikt situasjonen? Ta kontakt med oss sånn at vi kan prøve å finne en løsning sammen
Har du fått et brev fra oss? Fortvil ikke. Her kan du lese hvordan du gjør det slutt med oss.