Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål relatert til en purring eller inkassosak hos oss? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Våre mest stilte spørsmål

Advarsel om SMS-bedrageri som hevder du skylder Intrum penger

Det har tidligere blitt sendt ut falske tekstmeldinger som utgir seg fra å være Intrum. Det er lenge siden vi har opplevd dette, men vi oppfordrer uansett å være påpasselig om det kommer en SMS du er usikker på. Vi vil aldri be deg som kunde av oss oppgi personlig eller sensitiv informasjon på tekstmelding. Har du fått en slik tekstmelding skal du slette den og ikke svare.

Les mer om det svindelforsøket her og se eksempler på falske tekstmeldinger. 

Jeg trenger betalingsinformasjon

Informasjon om beløp og KID

Du finner beløp og KID-nummer nederst på brevet du har fått fra oss. Du finner også informasjonen i portalen vår.

 

Jeg trenger betalingsinformasjon på e-post

Den aller raskeste måten å få betalingsinformasjon på er å logge inn på portalen. Hvis du ikke finner svarene du leter etter, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi vil sende deg betalingsinformasjonen på e-post.

Hva er status på saken min?

Du kan enkelt sjekke status på saken din i portalen. Du kan også ta kontakt med oss.

Jeg ønsker en nedbetalingsplan

Du kan søke om å få en nedbetalingsplan når du logger inn på portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av våre rådgivere. Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere nedbetalingsavtaler for alle saker.

Les mer om nedbetalingsplaner.

Saken bygger på feilaktig grunnlag

Logg deg inn på portalen vår for å melde en tvist eller ta kontakt med kundesenteret vårt så raskt som mulig.

Vi tar kontakt med kreditor og stopper inkassoprosessen inntil videre.

Hvis vi får bekreftet at du er forpliktet til å betale gjelden, vil vi fortsette inkassoprosessen. Vær oppmerksom på at kreditoren kan søke om at gjelden drives inn gjennom rettslige skritt hvis du ikke betaler og det ikke foreligger en tvist.

Les mer om inkassoprosessen.

Betaling

Jeg vil betale nå

Logg deg inn på portalen vår for å betale saken din. Du logger enkelt inn med BankID. Når du har logget inn kan du betale med debetkort eller Vipps.

Jeg trenger betalingsinformasjon

Informasjon om beløp og KID

Du finner beløp og KID-nummer nederst på brevet du har fått fra oss. Du finner den samme informasjonen i portalen vår.

 

Jeg trenger betalingsinformasjon på e-post

Den raskeste måten å få betalingsinformasjon på er å logge inn i portalen. Hvis du ikke finner svarene du leter etter, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi vil da sende deg betalingsinformasjonen på e-post.

Jeg har betalt for mye - hva skjer med pengene mine?

Vi vil sende deg et brev der vi informerer om at du har betalt for mye.

Har du andre ubetalte saker hos oss vil vi spørre deg om du ønsker legge beløpet på disse sakene. Hvis du ikke svarer innen 14 dager vil vi føre beløpet tilbake på konto du betalte fra. Har du andre ubetalte saker som er fra samme kreditor vil vi gi beskjed om at beløpet blir ført på de andre sakene.

Hvis du ikke har flere saker, eller ikke ønsker å betale ned andre saker, overfører vi beløpet tilbake på kontoen du betalte fra. 

Jeg har betalt beløpet på originalfakturaen. Må jeg betale det resterende beløpet?

Ja - Hvis vi har bokført betalingen din samme dag, eller senere, som vi har sendt deg brevet (se datoen på brevet), må du betale kostnadene.

Nei - Hvis betalingen din er bokført innen vi sendte deg brevet (se datoen på brevet), trenger du ikke å betale kostnadene.

Betalingsinformasjon på mail

Den raskeste måten å få betalingsinformasjon på er å logge inn i vår selvbetjeningsportal. Dersom du ikke finner svarene du leter etter, ta kontakt med oss.

Status på saken

Hva er status på saken min?

Du kan enkelt sjekke status på saken din i portalen. Du kan også ta kontakt med oss.

Når gikk fakturaen til inkasso?

Når inkassovarselet du har mottatt har forfalt, blir saken sendt til inkasso. Du finner datoen for forfall på inkassovarselet. Du finner også en kopi av inkassovarselet i portalen vår.

Jeg ønsker å få bekreftet at saken er avsluttet

Hvis du ønsker en skriftlig bekreftelse på at saken er avsluttet kan du hente ut denne fra portalen, eller du kan ta kontakt med oss.

Hvor mange saker har jeg?

Du finner en oversikt over sakene dine hos Intrum i portalen vår. Her finner du både saker hvor vi har sendt et inkassovarsel, men som ikke har gått til inkasso ennå, og saker som har gått til inkasso. Du kan også kontakte oss på mail eller telefon for å få en oversikt over sakene du har hos oss.

Jeg har mottatt en melding om at forliksklage er sendt

Hvis du har ubetalt gjeld til inkasso over lengre tid, kan vi sende en forliksklage for å bekrefte at du er forpliktet til å betale det utestående beløpet. Deretter får du en betalingsanmerkning, og gjelden kan deretter kreves inn etter at det er sendt en utleggsbegjæring.

Du kan fortsatt løse saken ved å betale alle utestående beløp knyttet til inkassosaken, inkludert inkassosalær og renter. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å betale ved å logge deg på portalen. Vi kan også avtale en nedbetalingsplan.

Hvis du har utestående inkassogjeld og ikke mulighet til å betale er det viktig at du tar kontakt så fort som mulig. 

Jeg er uenig i inkassokravet

Saken bygger på feilaktig grunnlag

Logg deg inn på portalen vår for å melde en tvist, eller ta kontakt med kundesenteret vårt så raskt som mulig.

Vi tar kontakt med kreditor og stopper inkassoprosessen inntil videre.

Hvis vi får bekreftet at du er forpliktet til å betale gjelden, vil vi fortsette inkassoprosessen. Vær oppmerksom på at kreditoren kan søke om at gjelden drives inn gjennom rettslige skritt hvis du ikke betaler og det ikke foreligger en tvist.

Les mer om inkassoprosessen.

Jeg har betalt

Følg disse stegene hvis du har betalt en faktura og likevel mottatt et inkassokrav:

  • Dobbeltsjekk at saken er betalt: Logg inn på portalen for å sjekke status på saken. Det tar ofte 1-4 virkedager for at en betaling skal bli registrert hos oss. Hvis du nettopp har betalt, kan du sjekke status på saken igjen om et par dager.
  • Send kvittering på betalingen: Om du har betalt direkte til kreditor, trenger vi en kvittering på denne betalingen. Du kan logge inn på portalen for å gjøre dette.
  • Sjekk at du har dekket alle kostnadene: Dersom du har betalt etter forfall og inkassoprosessen har startet,  må du også dekke purre- og/eller inkassokostnadene.
Det er ikke min sak

Dersom du har fått et inkassokrav du mener ikke tilhører deg, ta kontakt slik at vi får sett på saken.

Nedbetalingsplan og utsettelse

Jeg ønsker en betalingsutsettelse

I de fleste tilfeller kan du utsette forfallsdato eller inngå avtale om nedbetalingsplan. Du kan logge på vår selvbetjeningsportal, og velge alternativet som er aktuelt. Du kan også ta kontakt med en av rådgiverne våre.

 

Jeg ønsker en nedbetalingsplan

Du kan søke om å få en nedbetalingsplan når du logger inn på portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av våre rådgivere. Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere nedbetalingsavtaler for alle saker.

Les mer om nedbetalingsplaner.

Kan jeg få reduksjon på kravet?

Om vi kan gi en reduksjon avhenger av flere faktorer, blant annet din økonomiske situasjon og hvem du skylder penger til. Ta kontakt med oss for å få en vurdering av saken din. For å gjøre en vurdering trenger vi dokumentasjon på din økonomiske situasjon.

Dette er Intrum

Hvem er Intrum egentlig?

Intrum er Europas markedsledende inkassobyrå. Vi er mer enn 10.000 ansatte i 20 europeiske land. Vi jobber med å finne de beste løsningene for deg som trenger hjelp til å få betalt – eller å betale.

Som markedsleder har vi både ansvar og mulighet til å sette nye standarder og endre måten folk oppfatter inkasso på. Vi har som mål å lede veien til en sunn økonomi for enkeltpersoner, bedrifter og samfunnet for øvrig. Ved å sørge for at bedrifter får betalt, og samtidig hjelpe mennesker å komme seg ut av gjeld, bidrar vi til at økonomien vår ikke stopper opp

Hva gjør Intrum?

Vi er et inkassoselskap som spesialiserer oss på å drive inn ubetalte regninger og gjeld på vegne av banker, forhandlere og andre långivere. Målet er å hjelpe både kreditorene og sluttkunder med å finne løsninger som gjør at gjelden blir betalt på en måte som er overkommelig for sluttkunden samtidig som kreditorene får de pengene de er berettiget til. Vi tar alltid hensyn til din økonomiske situasjon og oppretter en overkommelig betalingsplan som gjør at du kan tilbakebetale gjelden og komme videre med livet ditt.

Vennligst ta kontakt med oss om du har spørsmål. 

Hvorfor har jeg fått et brev fra Intrum?

Dette er fordi du sannsynligvis har en ubetalt regning og bedriften du skylder penger har bedt Intrum få de tilbake. Ta kontakt med oss, og sammen finner vi en løsning.

Personvern og fullmakter

Hvordan ivaretar Intrum mitt personvern?

I Intrum er vi opptatt av å ivareta dine personopplysninger. Les mer om hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor vi gjør dette og hvilke rettigheter du har.

Hvilke krav og rettigheter har jeg hvis jeg mottar inkasso?
  • Du har selv ansvar for egen postgang. Hvis kreditor/den som krever inkasso kan dokumentere at varselet er sendt på en forsvarlig måte til oppgitt adresse, er du selv ansvarlig for brevet, selv om det blir forsinket eller forsvinner.
  • Du har rett på all informasjon som finnes på deg og saken din. Den kan du få på telefon eller i portalen vår.
  • Du har rett på å få informasjon om de konsekvensene inkasso har for deg.
  • Nedbetalingsplaner og betalingsutsettelser er ingen rett, men løsninger vi kan tilby for visse saker. Det er imidlertid viktig å merke seg at alle saker er unike, og at ulike kreditorer har ulike retningslinjer for planer og utsettelser. Det samme gjelder for reduksjon på kravet.
Jeg vil følge opp saken for en annen og trenger informasjon

Hvis du ønsker å hjelpe noen med en sak, trenger du fullmakt. Dette er for å ivareta personvernet til personen som eier saken. Personen som eier saken må selv gi fullmakt, enten muntlig på telefon, eller skriftlig via brev eller mail. 

Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen som skal få fullmakt, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt signaturen til personen som eier saken.

Hvordan gir jeg fullmakt?

Alle ansatte i inkassoselskaper har taushetsplikt.
Dette betyr at vi ikke kan inngå avtaler eller gi ut opplysninger til andre uten en gyldig fullmakt.  

Ønsker du at noen skal kunne gjøre avtaler på dine vegne, kan du fylle ut et fullmaktsskjema. Du kan laste ned fullmaktsskjema her.

Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen du gir fullmakt til, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt din signatur.

Fullmakten kan sendes pr post til adresse: Intrum, Postboks 7055, 3007 Drammen eller som vedlegg på epost til adresse: kundesenter@intrum.com.

Vi gjør oppmerksom på at du også kan kontakte oss på tlf +47 23 21 10 00 for å gi en muntlig fullmakt eller kontakte oss via vår selvbetjeningsportal: minesider.intrum.com