Frykt for stagflasjon
Makroøkonomiske faktorer utfordrer fortsatt selskapene i Europa. Ettervirkningene av pandemien, den pågående konflikten i Ukraina, kombinert med inflasjon og stigende renter, betyr at økonomien i næringslivet forblir prekær.
Intrums European Payment Report 2022 viser at selskapene ønsker å forberede seg på vanskeligere økonomiske tider og samtidig ikke glemme ønsket om vekst.
Andre føler imidlertid at de mangler nok kunnskap til å håndtere den høye inflasjonsraten og er nervøse for bølgen av for sene betalinger som forventes å treffe i andre halvår.
Inflasjon – forventninger om at det blir vanskeligere å få inn betalinger i tide.
Seks av ti selskaper tror at inflasjonen trolig vil ha størst innvirkning på om kundene deres klarer å gjøre opp for seg i tide i løpet av de neste 12 månedene.
Inflasjonen ble pekt på som en av hovedutfordringene av de fleste respondentene, bortsett fra i Sør-Europa. Der mener flere selskaper at compliance og lovgivning er de største bekymringene. Deretter mener de at inflasjon og økte renter vil ha en innvirkning på kundenes manglende evne til å gjøre opp for seg.
Bekymringene øker i hele Europa i takt med økt inflasjon og flatere vekst. Fortsetter denne trenden, kan vi stå overfor en periode med stagflasjon; avtagende økonomisk vekst kombinert med høy inflasjon. Det finnes også et lyspunkt det er verdt å nevne – nemlig at arbeidsmarkedene over hele Europa ser ut til å fortsette å styrke seg i år, selv om lave ledighetstall kan føre til ytterligere press og krav om lønnsøkninger.Anna Zabrodzka-Averianov, seniorøkonom, Intrum
Selskapene har ikke tilstrekkelig kompetanse til å håndtere inflasjon
Bedriftseiere må navigere i ukjent farvann: Seks av ti (58 prosent) sier de mangler den interne kompetansen til å håndtere effekten stigende priser har på selskapet.
Denne mangelen på ferdigheter påvirker mer enn bare å håndtere inflasjonen. Mer enn halvparten (53 prosent) sier at de ønsker å forbedre måten de håndterer for sene betalinger, men synes det er vanskelig å gjøre det på grunn av mangel på ferdigheter og ressurser internt.
Landene som er mest bekymret for deres evne til å lede selskapet trygt i en tid med høy inflasjon er Hellas (68 prosent), Estland (67 prosent), Sveits (66 prosent) og Nederland (65 prosent). Men bekymringen er universell: selv i Tyskland og Finland – landene med færrest antall respondenter som brydde seg om dette – sa halvparten at de manglet den nødvendige interne kompetansen.
Til tross for deres bekymringer for sene betalinger, henvender bare 17 prosent av Europas selskaper seg til inkassoleverandører for å få hjelp til å inndrive fordringer. Mange velger i stedet for å rett til rettslige skritt. Omtrent 1 av 6 velger den løsningen ved for sene betalinger.
Det vil være smart for selskaper å fokusere på å komme tidlig i kontakt med kundene sine. Vi vet at dette utgjør en stor forskjell. Det er i alles interesse å sikre at god support er på plass slik at risikoen håndteres riktig. På den måten kan du unngå at eventuelle problemer med kreditthåndtering kommer ut av kontroll for selskapet eller dets kunder.Anette Willumsen, administrerende direktør i CMS Sales &Service Development and Markets
Så snart vi identifiserer et mønster hos en kunde – at kunden bruker stadig flere dager på å betale i forhold til betalingsfristen, anser vi det som nødvendig å ha en samtale med kunden for å undersøke hva som skjer.Szilard Szarvas, Eurotolls
Ser fremover – søker etter vekst
Når halvparten av Europas selskaper sier de står svakere i dag enn før pandemien, kan utsiktene for 2022 oppfattes som dystre. Seks av ti forventer at renten vil stige og fortsette å stige, så de mener det er nødvendig å justere ned lån og forbruk.
To tredjedeler (64 prosent) tror imidlertid at vi innen mindre enn ett år vil se pandemiens påvirkning på økonomien – som inflasjon, forsinkelser i leverandørkjeden og økende renter – vil avta i landet deres.