Kredittid hos kunder – 3 effektive grep som reduserer den
Det er viktig for alle bedrifter å få inn pengene til rett tid, helst så tidlig som mulig. Kredittiden du gir kunden din har mest sannsynlig større virkninger på din bedrift enn du tror. Ved å redusere kredittiden kan du ende opp med å spare store beløp. Her er tre grep du bør teste ut for å redusere kredittid hos kunder.
Kredittsjekk nye kunder
Det første du bør gjøre før du selger en vare eller tjeneste på kreditt til en ny kunde, er å ta en kredittsjekk. Har kunden dårlig likviditet, er det sannsynlig at den også har en redusert betalingsevne. Er du i tvil om kunden har god nok betalingsevne, kan du be om forhåndsbetaling. Dette er også en god idé hvis du har store kostnader knyttet til å levere produktet eller tjenesten.
Les også: Slik får du kunden til å betale raskere
Benytt elektronisk faktura – EHF
Det er viktig at du alltid fakturerer omgående for å holde kredittiden nede. Det betyr så snart varen er ute av døren og i hånden til kunden eller så snart du har utført din tjeneste. I dag kan de fleste bedrifter motta og sende EHF-faktura, som gjør faktureringsjobben lettere. Derfor bør du benytte deg av EHF- faktura i stedet for faktura per post. Faktura per post er dyrt og kunden får fakturaen senere enn med elektronisk fakturering. Om du benytter deg av EHF blir fakturaen sendt direkte i kundens systemer slik at de raskere kan behandle og betale den.
Visste du for eksempel at om du gir en kredittid som kan deles på 7, forsikrer du deg om at forfallsdato aldri havner på en helgedato?
Reduser kredittiden på faktura
Jo kortere kredittiden til kunden er, jo raskere vil pengene dine sirkulere. Dette har en positiv virking på likviditeten i bedriften din. Ved at du reduserer kredittiden eller forfallsfristen med noen dager, kan bedriften ende opp med å høste store gevinster. Visste du for eksempel at om du gir en kredittid som kan deles på 7, forsikrer du deg om at forfallsdato aldri havner på en helgedato?
For gode kunder vil du gjerne avtale en lengre kredittid som en fordel for kunden, men dette bør være en gode og ikke en selvfølge for alle kunder. Gjør det dermed til en vane å sette en kort kredittid når du fakturerer.