Økt betaling med eFaktura
Det finnes mange grunner til å velge eFaktura, og vi kan vise til data som tyder på at det både er flere kunder som betaler og mottar inkassokravet. Man kan også se andre gevinster som økt kundetilfredshet, og se miljøgevinster ved å kutte ned på brev sendt i posten.
Økt kundetilfredshet med eFaktura
Det finnes mange grunner til å velge eFaktura, og vi kan vise til data som tyder på at det både er flere kunder som mottar og betaler inkassokravet. I tillegg ser vi gevinster som økt kundetilfredshet, og miljøgevinster ved å kutte ned på fysiske brev.
Intrums lansering av eFaktura som en ny betalingskanal har bidratt til at inkassosaker løses raskere.
– Vi begynte å ta i bruk eFaktura i vår for å gjøre det enklere for folk å betale regninger som har gått til inkasso, og resultatene så langt er positive. Saker løses raskere fordi eFaktura gjør inkassodokumenter lett tilgjengelige i mobilbanken, nettbanken og Vipps, og det blir lettere å holde oversikt over dokumentene, sier Mats Tharaldsen, Business Developer i Intrum.
I dag er det mer enn 3,2 millioner registrerte eFaktura-brukere i Norge. I Intrum når vi rundt tre fjerdedeler av privatpersonene vi er i kontakt med gjennom eFaktura. Siden lanseringen i vår har vi økt antallet inkassobrev sendt som eFaktura til 40,000 i måneden, og vi forventer at dette vil stige til rundt 100,000 ved slutten av året.
– Vi tester eFaktura ut på en stadig større andel av våre saker, og ser blant annet at den enkle digitale betalingsformen gjør at flere gjør opp for seg innenfor inkassofristene som er gitt, sier Tharaldsen.
Er eFaktura en konkurransefordel?
Bærekraftsansvarlig i Intrum, Camilla Gulsett, sier at hun håper flere selskaper ser miljøfordelen det er å sende eFaktura til fordel for papirfaktura.
Ikke bare betales inkasso raskere, men miljøbelastningen er vesentlig mindre ved at man reduserer papir, trykkeri og transport. I 2020 sparte vi over 430 trær ved å øke fokuset på eFaktura. Det er kanskje ikke en hel skog med alle monner drar og dette vil øke i 2021, sier Gulsett.
Høyere løsningsgrad og bedre likviditet
At en inkassosak løses så raskt som mulig er bra for forbrukeren og for virksomheten. Jo raskere en sak blir løst jo bedre. Dette kaller vi løsningsgrad. En smidigere fakturaprosess med høy løsningsgrad legger grunnlaget for gode økonomiske rutiner i bedriften, som igjen fører til bedre likviditet. I løpet av dette pandemiåret gjelder det å være på ballen for å skape økonomisk sikkerhet og forutsigbarhet; eFaktura kan bidra til begge deler.
Efaktura og digital kommunikasjon har flere gode argumenter som blant annet rask betaling og høyere løsningsgrad, og man sparer både porto, returpost og trær.Nina Haugerud, Executive Account Manager i Intrum.
Flere innbetalinger med eFaktura i kraft- og energibransjen
I kraft og energibransjen ser vi at innbetaling har gått opp fra 32% til 46% i de sakene vi sender inkassodokumenter som e-faktura, og at løsningsgraden har gått opp med 10%. Det er også 25% færre returposter ved bruk av eFaktura, som betyr at flere faktisk mottar kravet.
I Intrum har vi et stort fokus på vårt samfunnsansvar og vi ønsker å bidra til mer kunnskap rundt finans. Med våre digitale kanaler tilrettelegger vi for at færre saker går til inkasso, nettopp fordi flere også betaler når de får første varsel. Digitaliseringen av fakturaer er hensiktsmessig for både bedrift, kunde og miljøet, og digitale løsninger er et viktig steg på veien mot en bærekraftig økonomi.
La oss hjelpe deg med å digitalisere din kundereise med eFaktura. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.