Endring i forbrukeradferd - handel og servicebransjen
Handel- og servicebransjen opplever stor endring i forbrukeradferden og står overfor utfordringen med å få betaling fra deres kunder. Intrums White Paper belyser de utfordringene bransjen står overfor i 2023.
Annerledes forbrukeradferd — en utfordring for virksomhetene
Forbrukerenes økonomi har i flere månder vært hardt ramt, og derfor synes en tydelig endring i forbrukeradferden. Flere forbrukere benytter seg av "kjøp nå - betal senere"-løsninger for å få økonomien til å gå rundt. For handel- og servicebransjen er det vanskelig å imøtekomme forbrukerenes krav til bærekraft og samtidig instille seg på endringer i forbrukeradferden.
En ny undersøkelse av Intrum fremhever tre temaer som forventes å prege handel- og servicebransjen i 2023:
- Europeere handler mer på tilbud, kutter sosiale aktiviteter og kjøper mindre high-end varer for å spare penger
- Flere foreldre betaler på kreditt for å kunne ha råd til å kjøpe ting til barna sine
- Forbrukere stiller høyere krav enn tidligere til at bedrifter tar ansvar for miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold.
Les mer om Intrums bærekraftsarbeidet her.
Veien videre
Bransjen står overfor et utfordrende år siden flere forbrukerne lever på et stramt budsjett. Intrum kommer med tre tydelige anbefalninger for bransjen:
- Verdi er viktigere enn noen gang - kvalitet verdsettes like høyt som pris
- Fleksible betalingsmetoder er høyt ønsket
- Bærekraft verdsettes høyt
Hvordan kan Intrum hjelpe handel- og servicebedrifter?
Vi i Intrum mener nøkkelen til suksess er god kontantstrøm, etisk inkasso og sunn kredittstyring. Vi tilbyr vår ekspertise til å hjelpe både våres kunder og deres kunder i de tøffe økonomiske tidene vi står i nå.