Betalingsproblemene blant unge mellom 18 og 25 år har økt den siste tiden, ifølge tall fra Lindorff.
Det siste året er det registrert over 20.000 unge med betalingsanmerkning i denne aldersgruppen.
De unge skylder både mer penger enn tidligere, og har flere betalingsanmerkninger å stri med. Totalbeløpet på anmerkningene blant denne gruppen er på 842 millioner kroner – en økning på 16,5 fra i fjor.
I snitt skylder de i aldersgruppen 20 til 25 år 40.459 kroner hver – en økning på over 20 prosent. Hver betalingsanmerkning er i snitt på 10.000 kroner. Videre har de rundt 4 anmerkninger i snitt, mot 3,7 for ett år siden. (Personer under 20 år er ikke inkludert her, for de skylder helt andre og mye lavere beløper).
– Den enkle tilgangen på kreditt gjør at også unge folk tar opp mer lån. Vi har dessuten et boligmarked med en voldsom prisvekst. Mange unge føler seg nok tvunget til å tøye sine privatøkonomiske grenser for å komme inn på boligmarkedet. Ofte mangler de også en økonomisk buffer, noe som gjør dem mer sårbare dersom det skjer noe uforutsett, sier Anette Willumsen, administrerende direktør i Lindorff Norge.
– Forsøk å rydde opp raskt
– Hvis regningene hoper seg opp, er det lett å miste kontroll. Jeg vil anbefale unge med betalingsproblemer å forsøke å ordne opp så raskt som mulig, og komme i dialog med leverandører og inkassoselskaper. De aller fleste er positive til at man tar kontakt, og interesserte i å finne en løsning. Når man får på plass en nedbetalingsavtale, har man noe konkret å forholde seg til, og det blir enklere å få økonomien på rett kjøl. Ved å vente tårner problemene seg opp, blant annet på grunn av høye renteutgifter. Får du betalingsanmerkninger er det også vanskeligere å få bolig- eller billån, sier Willumsen.
– Man er ikke alene om å ha denne typen problemer, og det er ingen skam å be om hjelp, sier hun.
Kredittkort og mobil blant hovedutgiftene
Over halvparten av inkassosakene er knyttet til telekom, retail eller usikret kreditt, som for eksempel kredittkort eller forbrukslån, ifølge Lindorff. Ulike kredittprodukter utgjør de største beløpene. Det er også litt vanligere med inkassokrav knyttet til forsikring og offentlige tjenester blant de yngste.
– Mobilen utgjør et spesielt stort pengesluk for denne gruppen. De dekker ofte mobilregningen selv, laster hyppig ned betalingsapper og kan enkelt skaffe seg abonnementer via mobilen. Her ligger det mange «skjulte» utgifter. Mange abonnementer bruker man kanskje ikke engang, sier Willumsen, som råder folk til å skaffe seg en god oversikt over alle månedlige utgifter. – Da blir det veldig mye enklere å kutte ned på unødvendig pengebruk, sier hun.
Skylder ikke like mye penger som resten av befolkningen
Den gode nyheten er at inkassokravene er lavere for unge med betalingsvansker enn de er for eldre grupper. Gjennomsnittlig beløp i hver sak er på rundt 10.000 kroner. For øvrige aldersgrupper er snittbeløpet nær dobbelt så stort; 25.300 kroner.
– Lavere krav gjør det enklere å komme på beina igjen, så i teorien har unge bedre forutsetninger for å rydde opp, sier Willumsen.
Lindorff´s tall viser at det er flest inkassosaker i oljebeltet på Sør- og Vestlandet, med Rogaland i spissen. Dette henger sammen med en sterk økning i arbeidsledigheten i disse områdene. Østfoldinger og Finnmarkinger sliter mest.
Fakta om de unges betalingsproblemer
Tallene gir en oversikt over utviklingen det siste året.
- 20.000 personer i aldersgruppen 20- 25 år står nå oppført med betalingsanmerkning
- De skylder mer penger og har flere anmerkninger enn tidligere
- I snitt skylder de over 40.000 kroner hver – en økning på 20 %
- De har 4 betalingsanmerkninger i snitt, mens de hadde 3,7 for ett år siden
- Totalbeløpet på betalingsanmerkningene blant denne gruppen er på 842 millioner kroner – en økning på 16,5 prosent
- I underkant av hver 20. nordmann har betalingsanmerkning
Gjelder for andre kvartal 2016, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Hva er en betalingsanmerkning?
- Dette er en merknad du kan få på grunn av en ubetalt inkassosak. Du kan også få betalingsanmerkning som følge av eksempelvis en forliksdom, eller ved personlig konkurs.
- Merknaden registreres hos kredittopplysningsbyråene. Det er vanlig at det tas en sjekk av dine kredittopplysninger i forbindelse med søknad om lån, kreditt eller abonnement hos ulike bedrifter. Hvis du har en registrert betalingsanmerkning, kan det føre til at du vil få avslag på søknaden.
- En betalingsanmerkning slettes når saken er eldre enn 4 år gammel, eller umiddelbart etter at den er betalt.
Tips – hvordan unngå å få betalingsanmerkning?
- Betal regningene i tide. Ha en rutine på at du betaler fakturaer ved forfall, og legg inn autotrekk på faste utgifter.
- Sett opp et personlig budsjett, og hold deg til det. God planlegging er for mange nøkkelen til en sunn økonomi.
- Vær forsiktig med å ta opp lån som det kan bli vanskelig å nedbetale, blant annet på grunn av høye renteutgifter. Prøv i så fall å skaffe penger på andre måter, for eksempel gjennom en ekstrajobb.
- Ta inkassovarsel på alvor. Hvis du drøyer lenge med å betale et inkassokrav, øker sjansen for at du får betalingsanmerkning.
- Forsøk å rydde opp så raskt som mulig hvis du har betalingsproblemer. Unngå at regningene havner i søpla.
- Ta kontakt med leverandører og inkassoselskaper, og forklar problemet. De er ofte positive til å hjelpe deg med å finne en løsning.
Tips – hva gjør du hvis betalingsanmerkningen allerede er et faktum?
- Ha dialog med leverandører og inkassoselskaper. Vær åpen for å få til en nedbetalingsavtale og leve mer sparsommelig i en periode.
- Sett deg inn i hva konsekvensen er for deg. Du kan få problemer med å få bil- eller boliglån, samt telefonabonnement, hvis du har betalingsanmerkning. Selskaper foretar ofte en kredittsjekk for å se om du har god nok evne til å betjene lånet – at du er kredittverdig. Hvis ikke du er kredittverdig, kan du få problemer med å få lån.
- Noen arbeidsgivere foretar en kredittsjekk ved nyansettelser. Da kan det være lurt å fortelle om at du har en betalingsanmerkning.
- Det er håp! En betalingsanmerkning står i 4 år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg, vil anmerkningen bli slettet med én gang hele kravet er innbetalt.
Lindorff sender daglig oppdateringer til kredittopplysningsbyråene med melding om saker som er innbetalt og skal slettes.
Kilde: Lindorff
For mer informasjon, kontakt
Stig Inge Eikemo, kommunikasjonsdirektør i Lindorff, stig-inge.eikemo@lindorff.com, mob. 90070384
Lene Kallum, kommunikasjonssjef i Lindorff, lene.kallum@lindorff.com, 99107900