Christian Kamhaug er Kommunikasjonssjef, Lindorff konsernet, og et ekte digitalhode og 15. september står han på scenen under årets Lindorffkonferanse i Tromsø. Her skal han gi deltagerne et innblikk inn i fremtidens teknologi
Tingenes Internett – eller Internet of Things som det gjerne kalles – er en trend som kommer til å snike seg innpå oss og bli den nye normalen. Om noen få år kan vi ikke tenke oss hvordan det var da tingene våre ikke var koblet til nettet. (litt som å tenke seg verden uten smarttelefoner – det er ikke så mange år siden).
Definisjonen på the Internet of things (IoT) eller tingenes internett er «er et system der datamaskiner, mekaniske og digitale maskiner, objekter, dyr og mennesker med unike ID’er henger sammen og kan utveksle data over nettverket uten menneske-til-menneske eller menneske-til-datamaskin interaksjon». Det innebærer at maskiner snakker med maskiner.
Ifølge en undersøkelse jeg gjorde for en kunde i fjor, har 84 prosent av alle nordmenn over 16 år en smarttelefon, og er dermed koblet til internett. Så godt som hele tiden.
Ettersom teknologien blir mindre og billigere, ser vi at ikke bare pc’er, mobiler og nettbrett kobles til nettet. Termostater, dørlåser, colaautomater, biler og hjertestartere kobles også opp! I følge analyseselskapet Gartner Group kommer vi i år til å passere 6,4 milliarder “dingser” knyttet opp mot nettet – og innen 2020 vil vi passere 20 milliarder!
Bilen på nett
Et av de områdene der teknologien har kommet langt er i oppkoblede biler. Tesla-eiere kan fjernstarte bilen sin med appen. Andre kan starte varmeanlegget når de står opp og sette seg i en varm bil. Med smart trafikkvarsling, kan vi få vite om køen før vi står i den og få tips om alternative kjøreruter.
Det er ingen tvil om at både bilhold og bilkjøring vil bli både bedre og tryggere for oss, men også forsikringen og finansieringen kan endres dramatisk ved å koble bilene til internett.
Tradisjonelt har bilforsikring blitt regnet ut basert på type bil og alderen til sjåføren. Tanken har vært at en 19 år gammel mann med en trimma A3 har større sannsynlighet for skader enn en tobarnsmor på 39 år med en Ford Mondeo. Ved å koble en liten Internettboks til bilen, kan denne sende data om (blant annet) fart, kjørestil, kjørelengde og tid på døgnet til forsikringsselskapet og gi en bedre bilde av faktisk kjørestil og reell kjørelengde. Basert på sensordataene kan bilen også komme med forslag til hvordan jeg kan bli en bedre sjåfør – og så billigere forsikring.
I fjor gjennomførte Codan Forsikring en undersøkelse om dette, og mer enn halvparten av de spurte synes det var greit å dele denne informasjonen – hvis de kunne få billigere forsikring
Flere amerikanske finansinstitusjoner har allerede begynt å eksperimentere med å installere bokser i biler i forbindelse med billån. Boksen kan varsle eieren om at han må huske å betale avdragene, og i verste fall gjøre det umulig å kjøre en bil som ikke er betalt. Siden det er GPS-sender i boksen også, blir det enkelt for låneinstitusjonen å komme og hente en bil som ikke er betalt – siden de da vet hvor den er. Denne teknologien gjør bilfinansiering billigere, og gjør at kjøpere som med en vanlig kredittsjekk ikke ville fått lån, kan kjøpe seg en bil siden utlånerens risiko blir redusert.
Teknologien blir borteDen kjente amerikanske teknologen Mark Weiser sa allerede i 1991 at «The most profound technologies are those that disappear. They weave themselves into the fabric of everyday life until they are indistinguishable from it”
Teknologi som blir helt naturlige deler av hverdagen vår legger vi til slutt ikke merke til. Ta internett for eksempel. De færreste av oss tenker på nettet – bortsett fra kanskje når det er nede – men det er en helt essensiell del av hverdagen for de aller fleste av oss.
I dag snakker vi gjerne om smarte telefoner, smarte klokker, smarte strømmålere og smarte biler. Om ganske få år, vil alle tingene våre være smarte. Og da vil vi bare kalle dem telefoner, klokker og biler igjen.
Har du ikke meldt deg på Lindorffkonferansen 2016? Vær kjapp! Siste frist er 31. august. Her finner du mer informasjon og påmelding.
Har du ikke mulighet til å delta? Fortvil ikke du kan følge med på liveoppdateringer på #lindorffkonf på Twitter.