Kredittarbeidet er faktisk et av de få områdene der regnskapsavdelingen kan gjøre feil som koster bedriften penger. Vi kan rett og slett dumme oss ut dersom vi ikke følger opp dette på en god måte. Det har vi ikke råd til, sier økonomidirektør Martin Hovden i Aller.
Martin Hovden leder avdelingen som fører regnskap for hele mediedivisjonen i Aller – med merkevarer som Dagbladet, Se & Hør, KK, Allers og DinSide.no. Omsetningen ligger på rundt 1,4 milliarder kroner i året. Avdelingen består av syv regnskapsmedarbeidere og fire controllere, i tillegg til Hovden som har tittelen økonomidirektør.
Aller Media har samarbeidet med Lindorff i en årrekke. Lindorff leverer tjenester som faktura, reskontro og inkasso til mediekonsernet.
«Vi har inntekter fra annonsesalg til profesjonelle kunder, som utgjør relativt få, men ganske store, fakturabeløp. Dessuten har vi mange små forhandlere som selger avisen, og privatpersoner som abonnerer på magasinene våre. Mange store volum og små beløp. Det er viktig for oss å håndtere alt dette på en profesjonell og god måte», forklarer Hovden.
Nytenkende og kreativ
Kredittarbeidet i Aller Media har blitt lagt merke til. Hovden ble i februar tildelt Kredittprisen for 2015. Kredittprisen utdeles av Norsk Kredittforum til den som har tatt personlig initiativ innenfor kredittfaget, og som har utviklet og synliggjort verdien av en effektiv kredittfunksjon.
Juryens begrunnelse var som følger:
«Han har gjennom en årrekke vært nytenkende og kreativ i sitt kredittarbeid, og beholdt fokus på kredittpolitikkens innvirkning på økonomien i Aller Media i en periode med ekstrem omstilling og press på lønnsomhet i bransjen. Hans innsats rundt og fokus på kredittarbeidet har vært en viktig bidragsfaktor til at Aller Media har lykkes så godt i en pågående omstillingsperiode.»
Hovden legger ikke skjul på at kredittarbeidet er et høyt prioritert område i Aller.
«Dette er et eget fag som er krevende å følge opp. Blir det ikke fulgt opp skikkelig, så får det konsekvenser. Kredittarbeidet er faktisk ett av de få områdene der regnskapsavdelingen kan gjøre feil som koster bedriften penger. Vi kan rett og slett dumme oss ut dersom vi ikke følger opp dette på en god måte. Det har vi ikke råd til. Derfor har vi valgt Lindorff som kan gjøre dette for oss fra A til Å. I tillegg har vi satt på en egen kontaktperson internt i vår avdeling», sier han.
Reduserer tap og kredittid
Aller Media har blant annet ønsket å redusere kredittiden, redusere tap på kundefordringer og redusere kostnader.
«Det viktigste har vært å få ned tapene. Vi har aldri hatt store tap, men det er viktig å ligge i forkant for å forstå trender og utviklingstrekk blant kundene. Vi har også et sterkt kostnadsfokus og har over tid klart å redusere bemanningen med halvannet årsverk. Kostnaden vi har ved å bruke Lindorff dekker vi gjennom økte innbetalinger fra renter og purregebyrer. Vi kunne riktignok gjort denne jobben selv, men det krever proffe systemer. Vinninga går lett opp i spinninga», mener Hovden.
Hvilke muligheter og utfordringer ser du fremover i kredittarbeidet?
«Den største utfordringen er nye inntektsstrømmer. Mulighetene går på å være enda flinkere til å vøre nøyaktige i faktureringen slik at vi får færre saker å følge opp på vår side. Vi jobber også videre med å redusere kredittiden, som vi siden 2012 har lyktes ned å få ned med ti prosent», svarer han.
Hvilke krav stiller du til en samarbeidspartner som Lindorff?
«Utover at man leverer tjenesten som avtalt, så trenger vi en proaktiv partner som utfordrer oss og spør hvorfor vi gjør tingene på den ene eller andre måten. Dette er et eget fagområde. Ting skjer og nye muligheter dukker opp. Vi ønsker en partner som «ligger på» for å få oss til å ta i bruk nye løsninger. Selv om vi sier nei i mai, så er det lov å ta opp saken på nytt i september, og gjerne vise til nye erfaringer fra andre kunder», sier Martin Hovden.